Zvonec a konec. Jedny státnice jsou za námi a již vyhlížíme ty další. Letos poprvé jsem si státnice vyzkoušel „z druhé strany“ - tedy z pohledu člena komise - a chtěl bych se s vámi podělit o své dojmy. V tomto příspěvku bych se rád dotknul zejména tématu vypracovaných otázek a jejich použití. A začnu malým příběhem…
Psal se rok 2011 a já jsem dělal bakalářské státnice na ÚPV. Půl roku před nimi jsem si řekl, že by bylo hrozně fajn začít shánět vypracované otázky. Nedalo to mnoho práce a na mém mailu se objevil odkaz na soubor na uloz.to. Skvělé! To šlo rychle. Pak jsem začal vypracované otázky pročítat a zjistil jsem, že představují slušný start, ale minimálně v polovině otázek potřebují doplnit, upravit apod. Zkrátka byly neaktuální a mnohde nepřesné (obory se nám vyvíjejí, žeano).
střih - mlha
Píše se rok 2014 a jako přísedící u komise procházím chodbou kolem velmi nervózních studentek (čest výjimkám – byl tam i jeden muž!). Statisticky významný počet z nich přehraboval šanony se stejnými otázkami, které mi přistály na mailu před třemi lety. Již tehdy nebyly aktuální. Teď nejsou dvakrát tak…
střih – dusno
Sedíme v místnosti s těžkým vzduchem i atmosférou. Student/ka velmi hezky odpovídá na otázku systémová didaktika v pedagogice, nebo třeba pedagogická evaluace (dosaďte dle libosti). Ještě si pamatuji, na které stránce a jakým zvýrazněním byla tato rozdělení napsána. Pak přichází jednoduché otázky: „Odkud jste čerpal/a?“, popř. „Co byste nám doporučil za literaturu k tématu?“ Většinou se nám dostává velmi rozpačité, nebo žádné odpovědi (Ano, Průcha napsal něco ke všemu, ale nestačí znát pouze název knihy ;). To svědčí o tom, že studenti buď nečetli starší článek doc. Zounka, nebo nečetli odborné publikace, či články (určitě se jedná o první variantu:).
Druhá častá otázka zní: „Jak se to v praxi používá“, nebo „Jak se XY v praxi projevuje?“ Opět se jedná o zcela nevinnou otázku navázanou na předchozí výklad studenta. Bohužel odpovědi na tyto otázky ve vypracovaných otázkách nejsou (ani být nemohou, neb od jejich vzniku doznala vzdělávací teorie i praxe mnoha změn). Pokud nemáte s danou oblastí praktické zkušenosti, pak je namístě zapojit selský rozum. Už při učení se otázky „systémová didaktika“ je na místě myslet na to, jak by to v reálu mohlo vypadat. Jinými slovy, co konkrétně by učitel mohl udělat, aby využil prvky systémové didaktiky apod.
střih – závěr
Pokud tedy ještě není jasné poslání tohoto příspěvku, pak explicitně: Určitě si stáhněte vypracované otázky od kolegů. Přečtěte si je. Upravte je k obrazu svému (a k obrazu aktuálního dění v pedagogické teorii a praxi). Učte se. Přečtěte si příspěvek doc. Zounka. Dojděte ke státnicím. Excelujte. Zavolejte domů. Slavte. Doporučuji nevynechat žádný krok a dodržovat pořadí.
Mnoho zdaru!
Státnice a vypracované otázky
- pozvánky |
- Andragogika |
- Pedagogika |
- SoPP |
- přednášky |
- workshopy |
- ÚPV |
- OSTATNÍ
- Sdílet
- Petr's blog
- Pro psaní komentářů se přihlašte
Poslední komentáře
11 let 27 týdnů zpět
11 let 27 týdnů zpět
12 let 39 týdnů zpět
12 let 40 týdnů zpět
13 let 23 týdnů zpět
13 let 23 týdnů zpět
13 let 39 týdnů zpět
13 let 39 týdnů zpět
13 let 40 týdnů zpět
13 let 40 týdnů zpět