Skip to Content

Výzkumný projekt: Studium na Filozofické fakultě MU v éře elektronických médií pohledem studentů - řešitel Jiří Zounek

Obrázek uživatele jirka

O projektu
V roce 2010 řeším výzkumný projekt, který se týká naší fakulty a zejména jejich studentů. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity (FF MU) již dlouhou dobu využívá informační a komunikační technologie (ICT) ve všech sférách své činnosti. Bez ICT si již dnes nelze představit řízení fakulty či výzkum, ale také vyučování a učení. V poslední době se však začínají výrazně prosazovat nové trendy ve využívání internetu, které bývají souhrnně nazývány jako web 2.0. Tento termín vystihuje skutečnost, že uživatelé internetu již nejsou jenom pasívními čtenáři, ale také aktivními (spolu)tvůrci informačního či znalostního prostředí (příkladem mohou být sociální sítě na internetu, Wikipedie apod.). Předpokládám tedy, že na fakultu přichází studenti, kteří znají možnosti těchto nových prostředků ICT a mnozí z nich jsou schopni tyto technologie při svém studiu využívat mnoha různými způsoby. S trochou nadsázky lze říci, že tyto sítě mají potenciál vytvářet jakési alternativní online výukové prostředí k tradiční výuce, a to i k výuce využívající prostředí Moodle nebo e-learning v Informačnímu systém Masarykovy univerzity.
 
Cíle
Cílem projektu proto je poznat lépe učení současné generace studentů na FF MU, přičemž se zaměřuji na využívání různých prostředků informačních a komunikačních technologií při studiu. Budu se snažit identifikovat motivy studentů pro využívání (i nepoužívání) těchto prostředků i konkrétní způsoby používání ICT při studiu. Ve výzkumu se zaměří rovněž na to, jaké učební zdroje využívají studenti při studiu, které z nich preferují a proč. Pozornost bude věnována rovněž otázce, jaká očekávání spojují studenti s e-learningemna FF MU. Výzkum se přitom nebude omezovat pouze na využívání fakultních výukových systémů, ale bude se snažit odhalit, jakou roli při studiu hrají sociální sítě, odborné komunity, případně nové technologie umožňující sdílení (výukového) obsahu na internetu. Projekt tak svým zaměřením navazuje na výzkum s názvem Pedagogické a didaktické otázky e-learningu ve výuce na Filozofické fakultě MU realizovaný v roce 2008 (řešitelé J. Zounek, R. Švaříček), který byl podpořen Grantovým fondem děkana FF MU a mapoval využívání ICT z pohledu pedagogů (více viz http://is.muni.cz/publikace/publikace_simple.pl?fakulta=1421;uco=1752;id=823012).
 
Metodologie
Podobně jako předchozí projekt, je i tento výzkum založen na kvalitativní metodologii výzkumu a je rozdělen do dvou základních oblastí. První tvoří teoretické studium problematiky, které vychází zejména ze zahraničních odborných zdrojů. Druhou oblastí je pak empirické šetření, v jehož rámci provedu hloubkové rozhovory s vybranými studenty Filozofické fakulty MU. Vzorek respondentů bude zahrnovat studenty různých ročníků a různých oborů (zahrnuti budou i studenti kombinovaného studia). 
 
Osobní dodatek
 
Rád uvítám jakýkoliv (studentský) komentář k projektu, rovněž se rád podělím o zkušenosti, které získávám během tohoto výzkumu a samozřejmě rád sdělím výsledky. Ty budou známé někdy ke konci roku 2010. Kontakty na mne - viz www.zounek.cz.

4.5
Váš hlas: Žádná Průměr: 4.5 (2 votes)